fbpx

Planowanie postów z Creator Studio na Facebooku i Instagramie

planowanie postów z creator studio

Planowanie postów z Creator Studio na Facebooku i Instagramie

Poziom zaawansowania:
2/5

Pani z komputerem to już od dłuższego czasu to nie tylko blog o programowaniu. Pokazuję Wam moją codzienność, jak wygląda praca w IT z różnych perspektyw, poruszam tematy pracy zdalnej i produktywności. Aby usprawnić swoja pracę i zoptymalizować czas spędzany nad mailami postanowiłam, że na blogu pojawi się nowy dział – Biznes Online, w którym będą pojawiać się teksty z instrukcjami tłumaczącymi jak radzić sobie z KONKRETNYMI PROBLEMAMI TECHNICZNYMI, z którymi spotykają się przedsiębiorcze kobiety. ⁠Rozwiązanie pierwszego z nich to planowanie postów z Creator Studio.

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się planować posty na Instagramie lub fanpage’u na Facebooku na pewno znasz lub chociaż kojarzysz aplikacje takie jak Hootsuit, Later czy Planoly. ⁠Są to aplikacje z dużą ilością funkcji, bardzo fajnie sprawdzają się w długoterminowym planowaniu. Dla mnie bomba. Mają jednak jeden dość duży minus – cena. Po wersji testowej jesteśmy zmuszeni do wykupienia planu za kilkanaście do kilkudziesięciu dolarów miesięcznie. Co prawda w tej cenie często nie mamy już limitów ilości zaplanowanych publikacji, ale mimo wszystko to duży koszt. Mamy jednak wiele alternatyw, jedną z nich jest planowanie postów z Creator Studio.

Po co zewnętrzne aplikacje jak możemy to zrobić sami?

Facebook widząc jak duże jest zapotrzebowanie na planowanie publikacji, zarówno na stronach, jak i na Instagramie małymi krokami zaczął rozwijać ten dział. Najpierw pojawiła się możliwość zaplanowania postów podczas jego tworzenia. Jednak zarządzanie takimi postami było dość uciążliwe. Po jakimś czasie stworzyli coś co ma nas – osoby organizujące swoją komunikację w social mediach przekonać, aby nie korzystać z aplikacji konkurencji, a zostać przy facebookowych rozwiązaniach. Tym sposobem pojawił się Creator Studio. 

Początkowo jego funkcje były bardzo ograniczone i nikt nie chciał się przesiadać na to narzędzie. W pierwszym etapie było to zarządzanie jedynie stroną, potem pojawił się Instagram co dało Creatorowi duży zastrzyk użytkowników, aż nareszcie wdrożono dla mnie jedną z najważniejszych funkcji, czyli automatyczna publikacja na Instagramie bez mojego udziału.

Osobiście dopiero taki stan narzędzia dostarczonego przez Facebooka stał się dla mnie zadowalający. Z perspektywy programistki doskonale rozumiem ścieżkę jaką przeszedł Creator i mogę się tylko domyślać jak wiele pracy w niego włożono. Do najpiękniejszych jeszcze nie należy i jest daleko za Hootsuitem, Laterem czy Planoly, ale z ich zasobami programistycznymi na pewno szybko ich dogoni.

Ma jedną bardzo ważna zaletę, z którą żadna inna aplikacja nie jest w stanie konkurować. Jest natywne narzędziem. Nie musimy już dawać dostępu do naszego konta nikomu z zewnątrz, co daje Creatorowi ogromną przewagę.

Gdzie znajdziesz Creator Studio?

1. Wejdź na swoją stronę, na pasku u góry powinnaś zobaczyć opcję Narzędzia do publikowania.

2. Następnie w menu po lewej stronie pogrubionym tekstem znajdź Narzędzia -> Creator Studio. Zostaniesz przekierowana na stronę, gdzie na samym środku górnej belko zobaczysz dwie ikony: Facebooka i Instagrama. Twoje profile facebookowe powinny zostać połączone automatycznie, jeśli nie są kliknij na ikonkę facebooka i przejdź ścieżkę po kolei zgodnie z instrukcją, którą prowadzi Cię Creator.

3. Jeśli chcesz planować treści na Instagramie, kliknij na ikonkę Instagrama. Pamiętaj, że aby to zrobić musisz posiadać konto biznesowe na Instagramie. W przypadku gdy masz połączone konto na facebooku z Instagramem to powinnaś zostać połączona automatycznie. Jednak, jeśli nie masz połączonych kont, to kliknij przycisk Połącz z Instagramem. Po czym zaloguj się na Instagramie i dokończ ścieżkę, którą prowadzi Cię Creator Studio.

4. Kiedy przeszłaś już powyższe kroki i masz połączone konta do obu portali społecznościowych. Wykorzystując te ikonki możesz swobodnie się między nimi przełączać i weryfikować m. in. statystyki.

Jak zaplanować post na stronę na Facebooku?

1. Upewnij się, że wybrałaś ikonkę Facebooka w górnej belce, oznacza to, że będziesz pracować teraz w kontekście swojej strony na FB. Jeśli nie wybierzesz żadnego z kontekstów domyślnie będziesz pracować nad postem na Facebooka.

2.  Następnie w lewym górnym rogu kliknij Utwórz post i wybierz typ treści, którą chcesz opublikować. Jest to analogiczna ścieżka do standardowego tworzenia postu na facebooku. W moim przypadku wybieram ponownie Utwórz post.

3. Z prawej strony wyjeżdża panel, który wygląda identycznie jak formularz nad naszą osią czasu. Post tworzymy tak samo jakbyśmy robili to na naszym fanpage’u. Kiedy przygotujesz treść i media, post jest gotowy, możesz go opublikować od razu lub zaplanować.

4. Kliknij Zaplanuj, po czym wybierz datę i godzinę publikacji postu i zatwierdź klikając ponownie Zaplanuj.

5. Aby zobaczyć swoje zaplanowane posty wystarczy, że wybierzesz z lewego menu Biblioteka treści -> Posty. Pojawi się tabelka z wszystkimi opublikowanymi przez Ciebie treściami. Posiada ona zakładki, na samym środku znajduje się zakładka nazywająca się Zaplanowane.

Jeśli ją wybierzesz i tabelka będzie pusta, nie martw się, Twój post może być jeszcze przetwarzany, na pewno za chwile pojawi się na liście. Zaplanowany post będziesz mogła również znaleźć będąc na samym fanpage’u. Możesz go nadal edytować i nim zarządzać z poziomu Creatora.

Jak zaplanować post na stronę na Instagramie?

1. Tak jak wcześniej, musisz wybrać ikonkę, tym razem Instagrama z górnej belki, aby przełączyć się na kontekst konta na Instagramie. Po czym w lewym górnym roku wybrać Utwórz post. Masz do wyboru planowanie aktualności oraz materiałów na IGTV.

2. Z prawej strony ponownie pojawi się panel do tworzenia postu. Tym razem bardziej rozbudowany i dostosowany do wymagań Instagrama. Co ciekawe planując post na Instagramie masz tę samą możliwość co w wersji mobilnej, czyli możliwość konfiguracji, aby stworzony post automatycznie został opublikowany na Twojej stronie na Facebooku, czego w drugą stronę nie jesteś w stanie zrobić. O tyle upraszcza to sprawę, że jeśli publikujesz te same grafiki i tekst możesz to zrobić raz zamiast tworzyć dwóch osobnych postów.  

3. Po utworzeniu postu rozwiń listę obok przycisku Publikuj i wybierz opcję zaplanuj. Po ustawieniu daty i godziny ponownie kliknij Zaplanuj.

4. W przeciwieństwie do panelu, w którym zarządzasz Facebookiem Twój zaplanowany post pojawi się od razu na głównej liście Biblioteka treści -> Posty. Dopóki post nie zostanie opublikowany możesz go nadal edytować lub od razu opublikować, jeśli zmieniłaś zdanie.

Statystyki

Dla obu kont, zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie możesz analizować statystyki z poziomu Creatora. Są one analogiczne do statystyk, do których mamy dostęp z poziomu aplikacji mobilnej Instagrama czy zakładki statystyk fanpage’a.

Myślę, że z czasem twórcy Creatora będą musieli pomyśleć nad intensywnym rozwojem tej części, ponieważ w porównaniu do innych, zewnętrznych aplikacji, te statystyki są ograniczone. Dużo więcej informacji można wyciągnąć chociażby w przypadku Hootsuit czy Later dla Instagrama lub Sotrender dla Instagrama i Facebooka.

Zgarnij darmowy ebook i cotygodniową dawkę wiedzy

.
Magdalena Limanówka-Kuciel
magdalena@panizkomputerem.pl

Jestem programistką, która lubi mieć ręce pełne roboty. Do życia potrzebuje komputera z internetem i kubka gorącej kawy. Więcej na stronie o mnie.