fbpx

Jak zwiększyć ruch na blogu – 7 sprawdzonych sposobów

Jak zwiększyć ruch na blogu – 7 sprawdzonych sposobów

Poziom zaawansowania:
1/5

Te piękne czasy, kiedy wystarczyło pisać artykuły i publikować je na blogu, aby zmieć nieustanny stały przypływ nowych odbiorców, a ludzie sami przychodzili regularnie sprawdzać, czy nie pojawiło się u Ciebie coś nowego, bezpowrotnie minęły. Aktualnie trzeba się nieźle napocić, aby zdobyć nowych czytelników i jeszcze więcej, aby stali się Twoimi stałymi odbiorcami. W takim razie jak zwiększyć ruch na blogu? Mam na to kilka sposobów, którymi się dzisiaj z Tobą podzielę. Część jest Ci pewnie dobrze znana, część może trochę mniej. 

Jak zwiększyć ruch na blogu?

Przede wszystkim musisz mieć czym przyciągnąć odbiorcę. Wartościowa treść to podstawa, bez niej nawet najlepsze działania marketingowe nic nie dadzą. Dlatego moja dobra rada, a jednocześnie złota zasada:

Przede wszystkim wartość.

Skąd masz wiedzieć, czy Twój tekst daje wartość? Zadaj sobie pytanie, po co go piszesz. Zanim odpowiesz, pamiętaj, żeby postawić się na miejscu odbiorcy. Co Ty, ja i każdy, kto będzie czytał Twój tekst, będzie mógł wyciągnąć jako wniosek. Wartością nie może być jedynie wiedza, ale także rozrywka czy inspiracja.

Ruch organiczny - SEO

SEO powinno być dla Ciebie fundamentem Twojej działalności blogowej. Większość osób już nawet nie przywołuje go, ponieważ jest dla nich oczywisty. Nie ma innego sposobu, aby w bardziej bezpośrednio namówić odbiorcę do przeczytania Twojego tekstu i w dodatku odbiorcę, który nie jest przypadkowy.

Zadbanie o to, aby Twój tekst polubiły roboty Google, powinno wejść Ci w krew i być jak zmiana biegów w samochodzie. Powinieneś to robić automatycznie, prawie podświadomie, bez myślenia. Pomoże Ci w tym wtyczka Yoast SEO. 

Media społecznościowe

Profile w mediach społecznościowych można potraktować jako osobne „blog”. Często nawet osoby, które nie prowadzą blogów, a jedynie profile tak o sobie mówią — bloguje na Instagramie czy Facebooku Niestety to nie jest prawda. Blog to blog, a profil w social mediach to tylko profil. Oczywiście nawet na profilu na Insta można zarabiać, ale to nie jest blog. Instagram w każdej chwili może zniknąć, tak samo Facebook. Prowadzenie profilu to jak wynajem długoterminowy, nie własność.

W takim razie jak można je wykorzystać, aby ściągnąć z nich ruch na blog? Wcale nie tak prosto jakby się mogło wydawać. Portale zrobią wszystko, aby odbiorca ich nie opuścił, a jeśli już go wypuszczą to za odpowiednią opłatą. 

Dlatego, aby ściągnąć ruch z mediów społecznościowych, musisz tworzyć tam równie ciekawe treści. Tematy mogą się zazębiać, ale przez to, że jest to zwykle krótsza forma i każdy portal rządzi się innymi prawami, musisz te treści tworzyć, nie kopiować z bloga.

Samo wrzucenie linku nie zadziała.

Świetnym sposobem jest również aktywne uczestniczenie w dyskusjach w grupach na Facebooku. Pamiętaj, aby mieć wtedy informację o swoim blogu na profilu prywatnym.

Newsletter

Można by pomyśleć, że zwykle jest na odwrót, że to blog przyciąga nam nowych subskrybentów, a nie newsletter odbiorców. To prawda, najpierw trzeba taką osobę zachęcić do zapisania się na newsletter. Możemy to zrobić na wiele sposobów np. przez media społecznościowe czy reklamę. Jednak przede wszystkim musimy mieć dobry lead magnet. Taki, który odpowiada na potrzebę naszych odbiorców. Dlatego często nasi subskrybenci nie wiedzą, że mamy blog, jeśli zapisali się zachęceni lead magnetem np. poprzez reklamę na Facebooku.

Kiedy mamy już naszą listę subskrybentów jesteśmy na prawie wygranej pozycji, aby zwiększyć ruch na blogu. Wystarczy informowanie swoich odbiorców o nowych postach, wysyłając im wiadomości. Podziała to na naszą korzyść nie tylko w postaci zwiększania ruchu, ale także rozpoznawalności marki Twojego bloga.

Chcesz dowiedzieć się jak rozkręcić swój blog? Może marzysz o założeniu bloga ale nie wiesz jak? Pokażę Ci jak to zrobić. Wystarczy, że zostawisz swój email poniżej. Potrzebujesz więcej szczegółów? Znajdziesz je tutaj.

Relacje z innymi blogerami

Często, kiedy jesteśmy na początku drogi, boimy się pisać do innych blogerów, ponieważ oni są dużo dalej i uważamy, że nie ma szans, aby nam pomogli, bo przecież nic nie zyskają. Nic bardziej mylnego. O ile nie napiszesz „Hej, poleć mój nowy artykuł, bo jest super”. To masz bardzo dużą szansę na sukces. Co w takim razie napisać? Napisz do takiej osoby jak do koleżanki/kolegi z pracy. Buduj relację. Nie pisz tylko w celu wyproszenia o udostępnienie postu, ale rozmawiaj również z innych powodów. Pochwal, pogratuluj, dopytaj o coś, co ta osoba poruszyła w ostatnim poście. 

Budować relacje i pokazać się odbiorcom innego blogera możemy poprzez komentowanie postów na blogu. Przyniesie Ci to dodatkowo linki zewnętrzne kierujące do Ciebie, jeśli na danym blogu jest wtyczka Disqus. Oczywiście taką relację możemy budować również poprzez komentarze i reakcje na posty w mediach społecznościowych.

Reklama

Jest to oczywiście płatna forma, ale równie skuteczna. Nie spodziewaj się jednak, że zrobisz byle jaką reklamę, ustawisz duży budżet i stanie się cud. Wygeneruje ona ogromny ruch, który już u Ciebie zostanie. Co to, to nie. Reklama musi być przede wszystkim dobrze skonfigurowana, z ciekawą grafiką i angażującym tekstem. Sam już widzisz, że to nie będzie takie proste. Z reklamą musisz eksperymentować. Polecam Ci często na małych budżetach. Zadziała to lepiej niż jedna wielka kampania. Bardzo dobrze na początku sprawdzi się promowanie postów zamiast zbieranie fanów.

Grafiki i zdjęcia

Tekst to serce artykułu, jednak żyjemy w czasach, kiedy tekstów w internecie powstaje tysiące każdego dnia, więc jak się wyróżnić? Ładnym zdjęciem lub ciekawą grafiką. Najlepiej, jeśli Ty pojawisz się na takim zdjęciu. Zdjęcia z ludźmi dużo lepiej działają, zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku. Za to na blogu dodają jeszcze więcej wartości tekstowi i budują Twoją markę, nawet jeśli nie są idealnie zrobione i obrobione. Ważne, że Twoje, a nie stockowe.

Oczywiście, jeśli bardzo nie chcesz robić zdjęć lub nie masz takiej możliwości zdjęcia stockowe również będą ok. Na pewno jakieś zdjęcie lub grafika musi się pojawić. Pamiętaj także, żeby je opisać pod kątem SEO (odpowiednio nazwij plik i ustaw ALT), ponieważ to również ściągnie Ci dodatkowy ruch z wyszukiwarek.

RSS

Kanał, który został moim zdaniem zapomniany i do dzisiaj jest niedoceniony. Nie zdziwi mnie fakt, że może nawet nie wiesz, co to jest. RSS można porównać do feedu. Jeśli masz 10,15 czy 20 blogów/stron, które czytasz i aby nie przegapić żadnego nowego artykułu, regularnie je odwiedzasz. Dobrym sposobem było obserwowanie ich na Facebooku czy Instagramie jednak teraz często ich nowe posty giną w gąszczu innych na naszych tablicach.

RSS to technologia, która pozwala nam zrobić sobie swój feed, na którym będą znajdować się tylko informacje o najnowszych artykułach. Jak to zrobić? Wystarczy, że zainstalujesz np. aplikację Feedly i dodasz do swojej listy blog, który chcesz śledzić, podając jedynie jego adres. Tym sposobem nie musisz już tracić czasu na pamiętanie i odwiedzanie twoich ulubionych blogów, a nadal będziesz na bieżąco.

Coraz więcej ludzi wraca teraz do tej metody, ponieważ na FB czy Instagramie jesteśmy zasypani nowymi postami i ciężko się odnaleźć. Po drugie wejście na media społecznościowe kusi nas z każdej strony i rozproszeni tracimy dużo więcej czasu na scrolowanie każdego dnia.

Poznałeś już 7 moich sposobów jak zwiększyć ruch na blogu. Napisz w komentarzu, które już stosujesz, a które może są dla Ciebie nowością. Chętnie też poznam twoje triki.

Zgarnij darmowy ebook i cotygodniową dawkę wiedzy

.
Tags:
,
Magdalena Limanówka-Kuciel
magdalena@panizkomputerem.pl

Jestem programistką, która lubi mieć ręce pełne roboty. Do życia potrzebuje komputera z internetem i kubka gorącej kawy. Więcej na stronie o mnie.