fbpx

Jak dodać kod śledzenia Google Analytics na WordPressie

Jak dodać kod śledzenia Google Analytics na WordPressie

Poziom zaawansowania:
1/5

Pewnie nie raz spotkałeś się z Google Analytics, ale czy dodawałeś go do swojej strony? Jeśli nie to ten tekst jest dla Ciebie. Pokażę Ci krok po kroku jak dodać kod śledzenia Google Analytics. Jeśli nie umiesz tego zrobić, niczym się nie przejmuj, każdy kiedyś robił to po raz pierwszy.  Może jednak nie spotkałeś się z tym narzędziem,  a jedynie słyszałeś, że musisz go mieć? Jeśli tak, to zacznij od początku i sprawdź do czego może się przydać w Twoim biznesie.

Do czego przyda się to w Twoim biznesie?​

Google Analytics to jedno z najbardziej podstawowych narzędzi w biznesie online. Aby dobrze działać w sieci musisz:

  • Poznawać swoich odbiorców.
  • Mierzyć ruch na stronie.
  • Badać zachowania użytkowników.
  • Sprawdzać stan indeksowania Twojej strony w Google.
  • Mierzyć efektywność działań SEO.
  • Sprawdzać skuteczność swojej strategii treści w social mediach.
  • Weryfikować źródła ruchu
  • Sprawdzać konwersję pochodzącą z różnych źródeł aby wiedzieć np. która kampania przynosi Ci największy zwrot.

Te wszystkie informacje jesteś w stanie wyciągnąć używając jedynie jednego narzędzia jakim jest Google Analytics. To MUST HAVE każdego internetowego przedsiębiorcy i influencera.

Czym jest Google Analytics?

To narzędzie do śledzenia i analizowania ruchu na stronie internetowej. Jak sama nazwa wskazuje jest to oprogramowanie stworzone przez firmę Google i wraz z innymi narzędziami m.in. Google Search Console czy Google Speed Insight dają ogromne możliwości do poznawania czytelników Twojej strony i ich zachowań.

Aby zacząć swoją przygodę z Google Analytics wystarczy wejść na ich stronę i zalogować się na swoje konto pocztowe Gmail. 

Jak wygenerować kod śledzenia?

Kiedy już będziesz na stronie Google Analytics wybierz w lewym dolnym rogu Administracja. Następnie w pierwszej kolumnie, która odpowiada za konfigurację kont kliknij przycisk Utwórz konto.

Pokaże się prosty, trzykrokowy formularz tworzenia konta. W pierwszym kroku wpisz nazwę konta, najlepiej gdyby była to nazwa Twojej strony, ponieważ z czasem możesz tych kont mieć więcej, a nazwa będzie prezentować się na liście. Dlatego dla porządku polecam aby była to nazwa strony. 

Ustawienia udostępniania to bardzo szeroki temat na osobny post. Dzisiaj nie o tym. Na razie rozstaw domyślne ustawienia bez zmian i kliknij Dalej.

Drugi krok to określenie użytkowników jakiego typu aplikacji chcesz śledzić. Czy będzie to tylko strona internetowa, czy aplikacja mobilna, a może to i to. Wybór należy do Ciebie.

Ostatni krok to podanie nazwy Twojej strony i jej adresu. Pamiętaj, że powinieneś mieć adres w użyciem SSL czyli HTTPS, a nie HTTP, ponieważ wpływa to na SEO i jest wymagane prawnie jeśli posiadasz na stronie formularz kontaktowy lub komentarze. Kategoria branży to tylko ogólna informacja dla Google, nic szczególnego.

UWAGA! Ważna jednak jest strefa czasowa, ponieważ względem niej będzie prezentowany ruch. Pamiętaj aby zmienić na taką w której prowadzisz biznes aby sobie nie utrudniać i poprawnie analizować np. w jakich godzinach odbiorcy najchętniej korzystają z Twojej witryny.

Po wypełnieniu formularz i kliknięciu Utwórz zostajemy przekierowani na stronę gdzie widzimy kod oraz identyfikator śledzenia. To dwie bardzo ważne informacje. Aby dodać teraz ten kod na swoją stronę w Wordpressie będzie potrzebować jednego albo drugiego, w zależności jaką wtyczkę wybierzesz.

Poniżej pokaże Ci krok po kroku jak dodać kod śledzenia w Wordpressie, w najmniej obciążający stronę sposób. 

Jak dodać kod śledzenia Google Analytics?

Wtyczek do Google Analytics są setki, jak nie tysiące. Opcji jest wiele jednak najprostsze są najlepsze. Tak jak wspominałam wyżej, w zależności jaką wybierzesz będziesz musiał podać identyfikator lub kod śledzenia. 

Wtyczką, którą ja polecam jest Insert Headers ans Footers. Jak widzisz nie ma ona nic wspólnego z samym Google Analytics. Dlaczego wiec właśnie ta?  Dlatego, że jest maksymalnie prosta i możesz ją wykorzystać nie tylko do dodania kodu śledzenia Google Analytics, ale także do dodania pixela, kodu śledzenia HotJara i wielu innych rzeczy. 

Jedna wtyczka, która umożliwia zrealizować tyle rzeczy zamiast kilku, to kilkukrotnie miej kodu strony. Mniej kodu strony to szybsze jej ładowanie czyli lepsze wyniki w Google Speed Insight. Lepsze wyniki to wyżej prezentująca się strona w wynikach wyszukiwania. Dlatego zawsze staraj się używać jak najprostszych narzędzi. 

Aby zainstalować tę wtyczkę wchodzimy we Wtyczki -> Dodaj nową. Następnie wyszukaj wtyczkę Insert Headers and Footers, zainstaluj ją i aktywuj.

Aby dodać kod śledzenia należy wejść w Ustawienia -> Insert Headers and Footers. 

Następnie w pole Scripts in Header wkleić kod śledzenia, który wygenerowaliśmy wcześniej przy tworzeniu konta i kliknąć Save.

Tym sposobem nie tylko wiesz już jak dodać kod śledzenia Google Analytics, ale sam to zrealizowałeś. Aby sprawdzić czy wszystko działa wejdź w jednej zakładce na swoją stronę, w drugiej na panel Google Analytisc w zakładkę Czas Rzeczywisty. Powinieneś po chwili zobaczyć siebie jako jedną osobę na stronie. Jeśli nie widzisz to spróbuj ponownie wjeść na swoją stronę ale tym razem w trybie incognito przeglądarki.

Zgarnij darmowy ebook i cotygodniową dawkę wiedzy

.
Magdalena Limanówka-Kuciel
magdalena@panizkomputerem.pl

Jestem programistką, która lubi mieć ręce pełne roboty. Do życia potrzebuje komputera z internetem i kubka gorącej kawy. Więcej na stronie o mnie.