fbpx

Oceniaj książkę po okładce – idealna struktura wpisu

Oceniaj książkę po okładce – idealna struktura wpisu

Poziom zaawansowania:
2/5

Twórcy przywiązują ogromną wagę do tego, aby tekst dawał czytelnikowi wartość. Bardzo dobrze, tak powinno być. Czytelnicy nie lubią lania wody. Jak wiesz z mojego ostatniego wpisu o sprawdzonych sposobach na zdobywanie ruchu, nawet najlepsze działania marketingowe nic nie zdziałają, jeśli treść będzie słaba. Może uda im się napędzić ruch, ale będzie on pusty i bezwartościowy, ponieważ Ci ludzie nie powrócą. Jednak oprócz wartości merytorycznej musisz sprawić, aby Twój artykuł dobrze się czytało a za to odpowiada już struktura wpisu.

Sama do dzisiaj mam z nią problem. To nie jest prosta sztuka, aby dobrze formatować i przygotować tekst. W ogromnej ilości rzeczy, które musimy zrobić, aby nasz post został zauważony ta zwykle schodzi na drugi plan. Jednak jest to gra warta świeczki i podziwiam osoby, które tak dopracowują swoje teksty, że nie zauważam, kiedy go przeczytam w całości.

Czytelnicy nie czytają Twoich tekstów

Nie łudź się, bardzo mały procent czytelników czyta twoje wpisy od deski do deski. Zwykle jedynie skanują tekst wzrokiem i dopiero kiedy jakiś element przykuje ich uwagę zgłębią jego treść. Dlatego tak ważna jest dobra struktura wpisu, która poprawi nie tylko czytelność, ale także przykuje uwagę twojego odbiorcy oraz ściągnie większy ruch dzięki dobremu dostosowaniu do SEO.

Jak wygląda idealna struktura wpisu

Nagłówek

Chyba najtrudniejsza sztuka w blogowaniu to przygotowanie dobrych i chwytliwych nagłówków, nie będących clickbaitami. Dobry nagłówek to taki, który przyciągnie odbiorcę, zaintryguje, pokaże wartość jaką może otrzymać czytelnik. Jednak dbaj, aby nagłówek nie dawał niespełnionych obietnic.
Pamiętaj, aby nagłówek był na stronie opisany w tagach H1. Wtedy na pewno wzmocni to twoje SEO. Podobnie jak fraza kluczowa w tytule.

Wstęp

Wstęp często w tekstach bywa lakoniczny. Dla mnie akurat to ulubiony element tekstu. Dlaczego? W nim powinno zawrzeć się wprowadzenie do tematu, czyli np. historia, która Ci się przydarzyła bądź krótki element Twoich osobistych przemyśleń. Jednak bardzo ważne jest to, aby we wstępnie znalazła się fraza kluczowa.

Oprócz aspektów SEO pamiętaj, że te kilak zdań wstępu albo sprawią, że czytelnik Ci zaufa i przejdzie do kolejnych akapitów, albo wyjdzie z Twojej strony i być może już nie wróci.

Obrazki/Zdjęcia

Warto tekst dzielić zdjęciami lub grafikami. Jeśli dodatkowo są to zdjęcia robione przez Ciebie dają dodatkową wartość. W przypadku trudniejszych tekstów lub tematów, które można przedstawić graficznie warto przygotować wykresy i infografiki.

Przede wszystkim dzięki nim tekst będzie bardziej przystępny, wiedza lepiej przyswajana. Wizualnie będzie ciekawy i unikalny. Unikalny styl grafik może stać się Twoim znakiem rozpoznawczym. Przygotowane grafiki możesz później wykorzystać jako karuzelę na Instagramie, obraz na Pintereście czy Tumblerze.

Artykuł podzielony zdjęciami jest również bardziej przejrzysty. Podobnie jak akapity zdjęcia dodają tekstowi oddechu.

Śródtytuły

Dzielenie tekstu śródtytułami do bardzo dobra praktyka. Artykuł staje się bardziej czytelny i merytoryczny. Dzięki nim prowadzisz czytelnika za rękę, wystarczy, że przeskanuje tekst od razu trafi do miejsca, które go interesuje.

Śródtytuły to również świetne miejsce, aby podkręcić SEO. Dobrze ułożone tytuły to bardzo ważny element dla robotów. Dobra praktyka mówi, że powinny być one ułożone chronologicznie. Zaczynając od nagłówka artykułu, który powinien być oznaczony jako H1, przez śródtytuły od H2 do H6. Im wyższa cyfra tym niższy poziom nagłówka, czyli jakby zagnieżdżenie w głąb tematyki. Dla przykładu ten teks na nagłówek H1, temat struktury jako H2, a konkretne elementy jak wstęp, obrazy/zdjęcia itd. Jako H3. Wiele szablonów już pozwala na zarządzanie tymi poziomami nagłówków.

Akapity

Zastanawiasz się dlaczego wymieniam akapit? Przecież to tak podstawowy element, że chyba nie można inaczej. Uwierz mi, da się. O ile rzeczywiście ciężko jest znaleźć wpis kompletnie bez akapitów to już zdecydowanie prościej taki, który ma ich dwa/trzy, a zajmuje przykładowo 3 strony A4.

Dobry i czytelny akapit nie powinien przekraczać 300 słów. Jednak uważam, że im krótsze akapity tym lepiej. Oczywiście nie popadajmy w skrajność. Każde zdanie w nowym akapicie osiągnie przeciwny skutek, ale nie bójmy się raz na czas zrobić nawet jednozdaniowego akapitu.

Co nam dają Akapity? Oddech. Przerwa między kolejnymi akapitami jest dużo większa niż między kolejnymi liniami tekstu. Dzięki temu zyskujemy przestrzeń w tekście. Nie jest wizualnie taki zbity, lity. Oko mniej się męczy, wydaje nam się on mniej obszerny i chętniej zaczynamy go czytać. Dzięki akapitom też łatwiej możemy wyłuskać informacje. Logiczny podział tekstu sprawia, że jedynie skanując kolejne paragrafy szybciej trafimy na fragment, który nas interesuje.

Wewnątrz akapitów zwróć też uwagę na zbyt długie zdania. Osobiście mam z tym duży problem i cały czas nad tym pracuję. Dlatego wiem, że to nie jest łatwe. Jednak warto zwraca na to uwagę. Długie zdania bardzo pogarszają czytelność wpisu.

Listy

Listy są najprostszym sposobem graficznego przedstawienia treści artykułu. Treści, które zawierają listy są lepiej przyswajane przed odbiorców. Całe artykuły, które są listami są jednym z najlepiej klikanych artykułów.

Jeśli jesteś w stanie przygotować choć jedno wyliczenie w tekście, na pewno będzie to korzystane dla Twojego tekstu.

Zakończenie/Podsumowanie

Nie zawsze tekst zawiera zakończenie czy podsumowanie, co jest niewykorzystaną okazją, aby zasiać ziarnko niepewności i zaciekawienia u czytelnika. Dodatkowo jest świetnym miejscem, aby zadać pytanie. Pytanie dobrze działają na odbiorców, każda próba ich aktywizacji w komentarzach jest ważna. Dzięki temu zyskujemy feedback, a czytelnik czuje się dopieszczony, ponieważ widzi, że interesujesz się jego zdaniem.

Korzystaj i testuj różne elementy

Pamiętaj, że nie zawsze musisz korzystać ze wszystkich wspomnianych przeze mnie elementów. testuj, próbuj, mieszaj i sprawdzaj co działa u Ciebie. Co najważniejsze pytaj swoich odbiorców nie tylko na blogu ale i na Facebooku czy Instagramie co lubią a czego nie w Twoich tekstach.

Zgarnij darmowy ebook i cotygodniową dawkę wiedzy

.
Magdalena Limanówka-Kuciel
magdalena@panizkomputerem.pl

Jestem programistką, która lubi mieć ręce pełne roboty. Do życia potrzebuje komputera z internetem i kubka gorącej kawy. Więcej na stronie o mnie.