fbpx

Dlaczego nie warto zakładać bloga? – ciemna strona blogowania, o której nikt Ci nie powie

Dlaczego nie warto zakładać bloga? – ciemna strona blogowania, o której nikt Ci nie powie

Poziom zaawansowania:
5/5

Przez ostatnie kilka lat mieliśmy dwa trendy: jeden mówił „blogowanie jest modne, każdy może zostać influencerem i dużo zarabiać, załóż blog i zmień swoje życie!”, drugi z kolei twierdził, że blogi umierają, wszyscy przechodzą na YouTube albo zostają w mediach społecznościowych prowadząc tylko profile. Do którego podejścia jest Ci bliżej? Moim zdaniem oba nie mają w sobie grama prawdy. Szczególnie pierwszy. Dlatego jeśli jesteś zmotywowany, aby zostać blogerem, przeczytaj, dlaczego nie warto zakładać bloga:

To nie jest takie proste jakim się wydaje

Bardzo często spotykam się z osobami chcącymi założyć blog dla siebie, aby dzielić się swoją pasją albo firmowy, aby promować swój biznes. Ci pierwsi z mojego doświadczenia nie są w stanie wytrwać w blogowaniu więcej niż trzy miesiące, Ci drudzy mają trochę większą determinację i są w stanie regularnie pisać między sześć a dwanaście miesięcy. Jednak nie dlatego, że z założenia są wytrwalsi, ale dlatego, że blog firmowy rządzi się trochę innymi prawami.

Jednak każdy kto podchodzi do blogowania poważnie i zaczyna to robić regularnie, przyznaje mi rację, że to nie jest takie proste jakim się wydaje. No chyba, że blog to Twój pamiętnik i z założenia piszesz dla siebie, nie dla czytelników.

Na dzień dobry musisz ogarnąć chociaż podstawy aspektów technicznych: domena, hosting, WordPress (wiem, że można też blogować na WordPress.org ale mam nadzieję, że wiesz dlaczego nie powinieneś tego robić). Potem  prawdopodobnie utkniesz przy konfiguracji szablonu. Kiedy uda Ci się przez to przebrnąć przychodzi czas na pisanie, na które po tych bojach nie masz już siły. A czasem i ochoty…

Jeśli jednak odpoczniesz i zabierzesz się za pisanie, stworzysz kilka twoim zdaniem super tekstów, opublikujesz je i… nastaje taka niezręczna cisza. Google Analytics pokazuje pustkę, kilka osób wpada okazjonalnie, roboty jeszcze nie ogarnęły Twoich treści, a Twoja motywacja zalicza upadek na samo dno. Przestajesz pisać bo przecież nikt Cię nie czyta – to po co pisać. W tym miejscu jest właśnie haczyk i największa trudność. Z jednej strony TAK, masz pisać dla ludzi więc powinni Cię czytać, a jak nie czytają to znaczy, że coś robisz nie tak. Z drugiej strony, jeśli chcesz wytrwać w blogowaniu NIE możesz się zrażać takimi statystykami. Powinieneś pisać wtedy trochę bardziej dla siebie niż dla innych, a ludzie przyjdą lub wrócą prędzej czy później

Nie masz na to czasu

Podstawowy problem wszystkich osób prowadzących blogi. Blog to okropny pożeracz czasu. Musisz napisać tekst, ale żeby był dobry pewnie wcześniej zrobić research, wymyślić, zrobić i przygotować zdjęcia. Do tego przydałaby się promocja, czyli napisać choć krótki post na Facebooka lub Instagrama, gdzie pojawia się kolejna rzecz, czyli analiza hashtagów. Może jeszcze jakiś newsletter.

Widzisz jak dużo tego jest? Nie znaczy to oczywiście, że musisz od samego początku robić wszystkie te rzeczy, możesz stopniowo z czasem dokładać kolejne elementy. Jednak mam nadzieję, że widzisz już co Ci chcę przekazać.

Blog to nie tylko napisanie wpisu, to też masa innych rzeczy do zrobienia. Internet jest zalewany treścią, co powoduje, że jeśli będziesz chciała się wybić ze swoimi tekstami z czasem będzie takich pobocznych rzeczy coraz więcej.

Ogrom śmieciowych treści

Twoje teksty muszą dawać jakąś wartość czytelnikowi. Nie oznacza to, że każdy musi być instrukcją lub poradnikiem. Wartość to również rozrywka czy inspiracja. Jednak, aby się wybić musisz mieć pomysł na siebie i swojego bloga.

Uwielbiasz podróżować i chcesz pisać bloga podróżniczego? Jest ich setki, co czytelnicy znajdą u Ciebie czego nie znajdą u innych? Parenting? Jeszcze trudniejszy temat, aby pisać o nim inaczej niż wszyscy.

Pozytywną informacją jest to, że Ty sama zawsze jesteś filtrem, przez który przepuszczasz swoje treści dzięki czemu już są oryginalne i inne od tysiąca podobnych tekstów. Jednak, chociaż przykro mi to stwierdzić, to czasem za mało. Jeśli masz takie samo zdanie jak te setki innych osób piszących o tym samym co Ty – to się nie wyróżnisz. Opcji jest kilka albo ugryziesz temat z innej perspektywy, albo po prostu postawisz się w kontrze do ich opinii.

Jak widzisz to kolejna trudność, z którą przyjdzie Ci się mierzyć, jeśli chcesz założyć blog.

Dlaczego nie warto zakładać bloga?

 Te wszystkie tematy, które poruszyłam powyżej to ciemna strona blogowania, o której niewiele osób Ci powie. Ja chcę abyś był ich świadomy zanim podejmiesz decyzję o blogowaniu. Jeśli jednak masz już w głowie sposób na rozwiązanie powyższych trudności lub po prostu jesteś na nie gotowy i mimo to wierzysz, że dasz radę i Ci się uda to dawaj! Załóż blog lub pisz dalej ten, który już masz! Koniecznie napisz link do niego w komentarzu.

 

Zgarnij darmowy ebook i cotygodniową dawkę wiedzy

.
Magdalena Limanówka-Kuciel
magdalena@panizkomputerem.pl

Jestem programistką, która lubi mieć ręce pełne roboty. Do życia potrzebuje komputera z internetem i kubka gorącej kawy. Więcej na stronie o mnie.