fbpx

Czym jest Google Search Console i jak go wykorzystać w biznesie online

Czym jest Google Search Console i jak go wykorzystać w biznesie online

Poziom zaawansowania:
2/5

Kiedy przygotowywałam ten tekst wpadła mi do głowy pewna myśl. Byłam bardzo ciekawa czy moi czytelnicy znają Google Search Console i ilu z nich korzysta z niego w swoim biznesie. Przygotowałam ankietę na Instagramie. Wyniki mnie zszokowały, ponieważ spodziewałam się zdecydowanie większości osób korzystających z GSC, a w rzeczywistości wyszło całkiem odwrotnie. Tym bardziej utwierdziłam się w przekonaniu, że ten tekst jest potrzebny i prawdopodobnie nie będzie ostatnim na ten temat. Zacznijmy od początku czyli kilka słów o tym czym jest Google Search Console i jak go połączyć z Wordpressem.

Czym jest Google Search Console?

GSC to narzędzie, które pozwala analizować stan zaindeksowania Twojej strony przez Google. Możesz się  z niego dowiedzieć m. in. pod jakimi frazami wpisanymi do wyszukiwarki pojawiają się Twoje podstrony lub wpisy na blogu. Dodatkowo na jakiej średniej pozycji, ile razy się wyświetliły użytkownikom i ilu z nich kliknęło w link.

Do czego przyda się to w Twoim biznesie?​​

Te wszystkie cenne informacje pozwolą Ci wycisnąć z wyszukiwarki jak najwięcej dla swojego biznesu,  ponieważ dzięki nim możesz:

  • optymalizować swoje działania SEO dla konkretnych stron;
  • zmieniać i dostosowywać frazy kluczowe dla danej strony/wpisu na takie, jak wyszukują użytkownicy;
  • dbać o poprawne indeksowanie stron/wpisów dzięki wgraniu mapy strony. Wtedy szybciej i na lepsze pozycje w wyszukiwarce trafią Twoje nowe teksty;
  • będziesz otrzymywał na maila raporty wygenerowanego ruchu z wyszukiwarki oraz informacje jeśli na Twojej stronie pojawią się błędy utrudniające użytkownikom korzystanie z niej lub jej zaindeksowanie przez roboty;

Kiedy poznasz i przeanalizujesz te dane, po czym zoptymalizujesz swoją stronę na ich podstawie zyskasz większy ruch z wyszukiwarek, a kiedy te osoby już trafią na Twoją stronę, to możesz zmienić ich w swoich klientów.

Google Search Console - pierwsze kroki

Pierwszy krok jaki musimy wykonać to dodać naszą stronę do GSC, gdzie będzie nazywana usługą. Aby to zrobić musisz kliknąć w lewym górnym rogu Dodaj usługę

Rozwinie się lista usług oraz kolejny raz przycisk Dodaj usługę, który musisz kliknąć.

Połączenie GSC z WordPressem - krok po korku

Aby połączyć Google Search Console z naszą stroną mamy wiele opcji. Jednak Google chcąc nas przeprowadzić przez ten proces podzielił je na dwie ścieżki. Pierwsza to Domena, druga Prefiks adresu URL. 

Pracuję już z GSC od dłuższego czasu i nazywam je nową i starą ścieżką, ponieważ jak przypominam sobie swoje początki to była dostępna tylko opcja nr 2.

Ścieżka nr 1

Pierwsza ścieżka została nazywana Domeną, ponieważ integracja opiera się w całości na zmianach po stronie domeny. Co to oznacza? To, że nie będziesz nic zmieniać czy dodawać w swoim WordPressie. To co musisz zrobić to zalogować się do panelu operatora, u którego wykupiłeś domenę. W moim przypadku to OVH i na przykładzie mojego panelu pokażę Ci jak w kilku krokach zweryfikować usługę. 

Wejdź w edycję swojej domeny, następnie poszukaj zakładki dotyczącej strefy DNS. Powinieneś zobaczyć tabelkę podobną do mojej poniżej, gdzie zobaczysz swoją domenę i różne typy wpisów. Nie przejmuj się, że znajdziesz tam już wpisy typu TXT, możesz ich mieć wiele. Znajdź przycisk odpowiadający za dodanie nowego rekordu.

Następnie wybierz typ TXT i jako wartość wprowadź długi ciąg znaków, skopiowany z pop-upu w GSC. Jeśli nie wiesz gdzie, zobacz screen powyżej, zaraz pod nagłówkiem “Ścieżka 1”.

Zapisz wprowadzony rekord. Niestety, na rezultat będziesz musiał chwile poczekać, nawet do 24 godzin, ponieważ zmiana musi się rozpropagować. To taki techniczny aspekt zmian po stronie domeny, nie przejmuj się, że możesz nie wiedzieć o co chodzi. Zaufaj mi, zmiany na pewno się pojawią, jednak po dłuższej chwili.

Kiedy wszystko zrobiliśmy dobrze to po kliknięciu Weryfikuj na pop-upie w GSC powinniśmy dostać informację, że strona została poprawnie zweryfikowana. Jeśli pojawi się błąd, spróbuj ponownie za chwile, może zmiany się jeszcze nie rozpropagowały. Jednak jeśli minęło już więcej niż 24 godziny to musiałeś popełnić jakiś błąd.

Ścieżka nr 2

Ta ścieżka posiada w sobie wiele opcji. Omówię kilka z nich. Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ uważam, że te są najszybsze i najprostsze to zrealizowania.

Zacznijmy od początku czyli opcja Plik HTML. W tym przypadku musisz połączyć sięz serwerem, na którym znajduje się Twoja strona np. przez klienta FTP. Hostingodawca na pewno dał Ci taki dostęp. Pobrać plik, który przygotował dla Ciebie Google Search Console i umieścić go na serwerze w głównym folderze WordPressa. Tam gdzie znajduje się np. plik wp-config.php.

Kiedy już umieścisz plik na swerwerze kliknij Weryfikuj. Od razu powinieneś otrzymać poprawną weryfikację usługi.

Druga opcja również jest bardzo prosta. Wystarczy, że posiadasz konto w Google Analytisc i masz go połączonego ze swoją stroną internetową oraz jesteś zalogowana na tego samego maila zarówno na GA, jak teraz na GSC. Jeśli nie wiesz czym jest GA lub masz konto, ale nie umiesz połączyć go ze swoją stroną to zainteresuje Cię tekst wprowadzający w pierwsze kroki z Google Analytics

Kliknij Weryfikuj i jeśli powyższe warunki są spełnione od razu powinieneś przejść poprawną weryfikację.

Trzecia  opcja, którą chcę Ci pokazać to Tag HTML. Do połączenia polecam wtyczkę Insert headers and footers, o której pisałam już dokładnie przy okazji integrowania strony z Google Analytics. Ponownie podkreślę, że dlatego lubię tę wtyczkę, ponieważ jest bardzo prosta. Dzięki niej mogę wpiąć w swoją stronę różne skrypty nie obciążając zbytnio witryny instalacją kolejnych wtyczek. 

Skopiuj kod, który przygotował dla Ciebie Google Search Console i np. dzięki wtyczce Insert headers and footers umieść go w sekcji HEAD swojej strony czyli w tym samym miejscy, gdzie dodawaleś kod śledzący Google Analytics.

Google Search Console - panel

Jak możesz zobaczyć na obrazku powyżej GSC prezentuje dane o skuteczności Twojej witryny. Pod wykresami są zakładki: zapytania, strony, kraje itd. Możesz w nich znaleźć informacje, które z podstron twojej strony najlepiej sobie radzą w wyszukiwarkach. Śledzić ich postępy i badać pod jakimi hasłami sie pojawiają, a pod jakimi najchętniej klikają.

Panel GSC to ogromny temat. Chciałbyś abym wyjaśniła gdzie szukać infomracji i jak je interpretować? Napisz w komentarzu poniżej, a chętnie oprowadzę Cię po GSC.

Zgarnij darmowy ebook i cotygodniową dawkę wiedzy

.
Magdalena Limanówka-Kuciel
magdalena@panizkomputerem.pl

Jestem programistką, która lubi mieć ręce pełne roboty. Do życia potrzebuje komputera z internetem i kubka gorącej kawy. Więcej na stronie o mnie.