fbpx

Blogowanie – o czym musisz wiedzieć, zanim zaczniesz pisać blog

blogowanie - o czym musisz wiedzieć?

Blogowanie – o czym musisz wiedzieć, zanim zaczniesz pisać blog

Decyzja zapadła – wykupujesz domenę, zakładasz blog. Oczami wyobraźni widzisz już siebie — skupioną nad klawiaturą, z filiżanką parującej kawy obok kolorowych notatek. A może jeszcze się wahasz? Zastanawiasz się, czy warto, czy to trudne, czy opanujesz wystarczająco wszystkie techniczne i merytoryczne aspekty blogowania? Nie zastanawiaj się dłużej! Przeczytaj artykuł i upewnij się, czy Wiesz wszystko, co powinnaś wiedzieć o blogowaniu, zanim zrobisz pierwszy krok!

Blogowanie — o tym musisz wiedzieć, zanim zaczniesz pisać blog

Mit blogera z filiżanką kawy

Wokół blogowania narodziło się tyle mitów, że trudno przejść obok nich obojętnie. Zrób dokładny research w sieci, przeanalizuj wypowiedzi tych, którzy uczą blogowania i mówią o nim bez upiększeń i zniekształcania rzeczywistości. Szukaj autorytetów, obserwuj i analizuj działania tych, którzy zaszli daleko i którzy chętnie dzielą się wiedzą, jak pisać blog, tworzyć angażujące treści, dobre zdjęcia. Prawda jest taka, że miły dla oka obrazek blogera z filiżanką ciepłej kawy w dłoni ma niewiele wspólnego z realną, codzienną pracą nad tekstami, grafikami, zdjęciami i strategią w mediach społecznościowych. To, co widzisz na czyimś blogu, to owoc ciężkiej, wielogodzinnej pracy, która często odbywa się „po godzinach”, także w nocy. Wówczas mała czarna ma służyć jako zastrzyk energii i nie ma nic wspólnego z przyjemnym relaksem. Nie wspominając już o litrach kawy, które ku rozpaczy blogerów – lądują na klawiaturze…;)

Blogowanie — multizadaniowość stanie się Twoją codziennością

Blogowanie kojarzy się nam przede wszystkim z pisaniem tekstów i publikowaniem zdjęć. W kulisach wygląda to zgoła inaczej. Zanim Twój tekst ujrzy światło dzienne, musi wydarzyć się cała masa innych okołoblogowych działań. Należy zrobić research, obrobić zdjęcia, sprawdzić tekst pod kątem SEO, dodać tagi, linki zewnętrzne i wewnętrzne, a następnie wypromować gotowy i opublikowany tekst. Blogując, będziesz copywriterem, fotografem, informatykiem, social media ninją, autorem i sprzedawcą w jednym. Żonglowanie różnymi zadaniami stanie się Twoją codzienną domeną, a Ty sama będziesz musiała decydować, kiedy i jak pisać blog, a kiedy zająć się resztą blogowych obowiązków.

Blog to nie pamiętnik

Chociaż… Jak najbardziej może nim być. Nic nie stoi na przeszkodzie, by blogować z prostej potrzeby pisania, w której dzielenie się ze światem swoimi emocjami i doświadczeniami staje się swoistą terapią. Jednak musisz liczyć się wówczas z prawdopodobieństwem, że Twoja publika będzie mała lub żadna i raczej nie przyniesie Ci żadnych namacalnych profitów. Obecna blogosfera jest czymś zupełnie innym niż była jeszcze kilka lat temu. Blogi stają się rozpoznawalnymi markami, biznesami, przewodnikami – warto korzystać z ich potencjału. Zastanów się, w jaki sposób Ty myślisz o blogowaniu, jak chcesz pisać swój własny blog i jaką rolę mógłby on odegrać w Twoim życiu.

Nie pozostawaj w tyle!

Aby być dobrym, chętnie czytanym blogerem, trzeba się nieustannie uczyć — czytać innych autorów i fachową literaturę, eksperymentować, sprawdzać, co u Ciebie działa, a co nie, rozwijać się. Patrząc na dynamikę rozwoju takich platform, jak Instagram czy Facebook nie można mieć złudzeń, że „pozostaniemy w grze”, nie interesując się nowinkami technologicznymi, nowymi trendami czy upodobaniami naszych czytelników. Ci ostatni lubią być zaskakiwani! Dlatego już dziś pomyśl, jak blogować, by przyciągać nowych i starych czytelników – przemyśl swój styl, formę wypowiedzi i kolorystykę, nie bój się innowacyjnych rozwiązań!

Strategia to klucz do sukcesu

Jeśli Twój blog ma być środkiem do osiągnięcia określonych celów, warto zacząć od strategii. Właśnie teraz, zanim jeszcze założysz stronę, to jest idealny moment, by zapytać siebie, po co Ci blog, jaką wartość chcesz dawać ludziom i do jakich czytelników chcesz dotrzeć. Nawet najmniejsza strategia, opracowana już na samym początku pozwoli Ci uniknąć ślepych zaułków blogowania i wielu rozczarowań. Wykorzystaj jej potencjał!

Blogowanie kosztuje

Bez obaw! Na samym początku będą to niewielkie opłaty – wiążą się one z wykupieniem domeny i hostingu. I właściwie na tych kosztach można poprzestać. Większość narzędzi niezbędnych do blogowania, np. wtyczek na WordPressa, aplikacji do planowania postów czy programów do obróbki zdjęć posiada bezpłatną wersję dla użytkowników. Jeśli jednak Twoim celem jest profesjonalne blogowanie, to zapewne z czasem odczujesz potrzebę zainwestowania w szatę graficzną, sprzęt fotograficzny, płatne wersje programów czy wtyczek. W tym wszystkim jednak największą i bezpowrotną walutą jest czas, który będziesz musiała poświęcić na rozwój bloga! Śmiało można powiedzieć, że blogowanie jest jak dodatkowy etat! Z jednego prostego powodu — bez wkładu systematycznej pracy, blog traci czytelników i „umiera” śmiercią naturalną 😉

Przestaniesz być anonimowy

Jasne – nie musisz publikować swojego wizerunku ani podpisywać się imieniem i nazwiskiem. Z czasem jednak sam się przekonasz, że czytelnicy lubią wiedzieć, kto stoi za tekstami, które czytają. Lubią widzieć prawdziwego człowieka, a nie tylko bezosobowe ikonki i zdjęcia krajobrazów. Dziś dużo trudniej przebić się w blogosferze pozostając anonimowym. Choć tak naprawdę, gdy wrzucasz cokolwiek do Internetu – przestajesz nim być. Zawsze gdzieś musisz podać login, mejla, swoje dane, opisać fakty, które ktoś poskłada w całość. Jak mawiają – w sieci nic nie ginie i nie pozostaje bez konsekwencji. Za tym idzie ogromna odpowiedzialność za słowa i wystawienie się na krytykę. Mniej bądź bardziej krytyczne komentarze na pewno się pojawią – taka jest cena blogowania — warto się na to przygotować i znaleźć sposoby, by się uodpornić.

Blogowanie uzależnia

Wiele razy będziesz zmęczony, zniechęcony brakiem efektem lub zablokowany krytyką i uwierz mi — wiele razy wpadniesz na pomysł, żeby to wszystko po prostu rzucić w cholerę. Doświadczenia tysięcy blogerów pokazują jednak, że nawet jeśli zdarzają się przestoje, znikamy na jakiś czas, to ostatecznie wracamy (nawet po latach!), bo okazuje się, że zwyczajnie tęsknimy za blogowaniem i kontaktem z czytelnikami. Jeśli raz złapiesz bakcyla blogowania – nie ma na to rady – uzależnisz się! Ale jak przyjemne jest to uzależnienie! 😉

Możesz zarobić miliony i możesz nie zarobić nic

Sukces czy porażka bloga – wszystko zależy od Ciebie i od tego, jak podejdziesz do blogowania już na samym początku. Są różne sposoby zarabiania na blogu — afiliacja, współprace, reklamy, własne produkty — warto o tym pomyśleć już na początku. Niemniej jednak pieniądze nie spadną z nieba po opublikowaniu trzech artykułów – i tu niezbędna jest strategia i systematyczna praca.

Blogowanie – techniczne rozkminy i znaki zapytania

Czy technika może Cię pokonać? Nie da się ukryć – blogowanie wiąże się opanowaniem wielu technicznych aspektów i narzędzi – począwszy od WordPressa, poprzez instalację wtyczek, wgrywanie plików, aktualizacje, przygotowywanie grafik i mnóstwo innych rzeczy, o których jeszcze pewnie nie Wiesz. Brzmi strasznie? Spokojnie — wiele z tych narzędzi jest bardzo intuicyjnych, szybko można ich nauczyć — samodzielnie. Możesz też skorzystać z samouczków, których jest cała masa w sieci oraz moich artykułów, które poprowadzą Cię krok po kroku przez blogowe meandry do wymarzonego celu – własnego bloga. W ostateczności najbardziej skomplikowane techniczne działania możesz zlecić informatykowi.

Czas działać!

Jeśli na myśl o blogowaniu czujesz przyjemne podekscytowanie, to wyraźny znak, że powinnaś spróbować. Na blogowej drodze spotka Cię z pewnością wiele miłych i tych mniej miłych niespodzianek. Nie daj się swoim demonom — prokrastynacji, brakowi wiary w siebie, zniechęceniu podsycanemu przez rady „życzliwych”. Rób swoje! Po prostu bloguj! 🙂

Zgarnij darmowy ebook i cotygodniową dawkę wiedzy

.
Magdalena Limanówka-Kuciel
magdalena@panizkomputerem.pl

Jestem programistką, która lubi mieć ręce pełne roboty. Do życia potrzebuje komputera z internetem i kubka gorącej kawy. Więcej na stronie o mnie.